۳ دلیل اصلی بی خوابی های شبانه

همراهان ارزشمندم سلام

 

در این مقاله به سه دلیل اصلی که باعث بی خوابی های شبانه می شود اطلاعاتی را به دست خواهید آورد.

این سه دلیل عبارتند از : ۱. مختل شدن محیط شیمیای مغز ۲. اشتباه غلت زدن ۳ . رعایت نکردن بهداشت خواب.

بدن انسان به طور متوسط به ۶ تا ۸ ساعت خواب نیاز دارد. متداول ترین ساعت خواب بین ۱۰ شب تا ۶ صبح است.

محیط شیمیایی مغز

اولین دلیل بی خوابی به هم خوردن چرخه شبانه روزی محیط شیمیایی مغز است. دو میانجی عصبی مهم  در رابطه با خواب وجو دارد به نام های ملاتونین و سروتونین!

سروتونین کلید روشن کننده بدن شماست که وظایف زیر را به عهده دارد.

  • هوشیاری و وضوح را افزایش می دهد
  • انتقال دهنده عصبی (احساس خوب) است
  • به نورون های مغز کمک میکند که پیامها را با آزادی بیشتری انتقال دهند
  • تنظیم حالت های خلقی

کمبود سروتونین می تواند باعث افسردگی شود. یکی از بهترین و ارزانترین راه برای افزایش سروتونین بدن قرار گرفتن در زیر نور آفتاب است. اگر شخصی بطور طبیعی و با قرار گرفتن در زیر نور آفتاب به اندازه کافی سروتونین ساخته باشد نیازی نخواهد داشت که سطح سروتونین خود را بوسیله داروها دستکاری کند.

اگر رویاهای شما معمولاً منفی و ترسناکند ، افزایش جذب نور آفتاب در طول روز کمک می کند که خلق شما در رویاهای شبانه مثبت تر شود ، بنابراین افزایش نور آفتاب یکی از بهترین راهها برای از بین بردن کابوس شبانه است.

ملاتونین دکمه خاموش باش بدن شماست که وظایف زیر را به عهده دارد.

  • ریلکسیشن را افزایش می دهد
  • پیام خوابیدن و شروع ترمیم را به بدن می دهد.
  • به سیستم ایمنی کمک میکند
  • آنتی اکسیدان بوده و ضد پیری است

بدن از سروتونین برای تولید ملاتونین استفاده می کند پس نتیجه می گیریم بدن با استفاده از نور خورشید سروتونین تولید کرده و در تاریکی مطلق آن را به ملاتونین تبدیل می کند ، بنابراین اگر در طول روز به اندازه کافی در معرض نور آفتاب قرار گرفته و سروتونین تولید کرده باشید هنگام شب این سروتونین به ملاتونین تبدیل شده و باعث می شود که خواب خوب و عمیقی داشته باشید اما اگر سروتونین ساخته شده کافی نباشد میزان ملاتونین بدن نیز کاهش یافته و باعث می شود خواب عمیقی نداشته باشید و صبح خسته از خواب بیدار شوید.

امروزه با پیشرفت تکنولوژی اکثر افراد در طول روز در محیط های اداری و جاهایی کار می کنند که مسقف است و در نتیجه چون زیر نور آفتاب قرار نمیگیرند سروتونین به حد کافی در بدن تولید نمیشود و شب هنگام تاریک شدن هوا هم به علت وجود نورهای مصنوعی مثل روشنایی چراغ ، تلوزیون و حتی موبایل، سروتونین ترشح شده به ملاتونین تبدیل نمیشود و در نتیجه بی خوابی های شبانه بوجود می آید.

اشتباه غلت زدن

اینکه بدن زودتر از موعد ( قبل از ذهن ) به خواب برود اشتباهی جدی محسوب می شود و به همین علت بدن علامتی برای آزمایش ذهن می فرستد تا از به خواب رفتن ذهن اطمینان حاصل کند.

این علامت تست کننده ، به شکل تمایل به غلط زدن احساس می شود.

معمولا اگر بیدار باشید و احساس کنید که باید بچرخید، بدن می فهمد که ذهن خواب نیست و بدن را وارد فلج خواب نمی کند. اگر ذهن خواب باشد پیام فرستاده شده انجام نمی شود و بدن به این نتیجه می رسد که ذهن خواب است( خاموش شدن ) و به خواب رفتن بی خطر است.

پس یکی از مشکلات اصلی بی خوابی ، پاسخ دادن به پیام غلط زدن است.

پیام غلت زدن + آرامش = خواب

پیام غلت زدن+ حرکت= بی خوابی

حالا می توانید دلیل بی خوابی های شبانه را درک کنید. اگر ذهن بخواب رفته باشد، به پیام غلت زدن پاسخی نمیدهد و بدن به این نتیجه می رسد که ذهن واقعاً خوابیده است ، بنابراین خود را خاموش کرده و به فلج خواب می رود. اگر ذهن به پیام غلت زدن پاسخ دهد و حرکت کنید ، بدن متوجه می شود که ذهن هنوز بیدار است و به همین علت به خواب نمی روید.

 بهداشت خواب

  • در اتاق تاریک بخوابید.
  • ارتفاع تخت تان از زمین خیلی زیاد نباشد.
  • در یک ساعت مشخص به رختخواب رفته و در ساعت مشخصی بیدار شوید. اگر مجبور شدید دیرتر از ھمیشه به رختخواب بروید، سعی کنید صبح روز بعد ھمان ساعت ھمیشگی از خواب بیدار شوید.
  • از تخت خوابتان فقط برای خواب استفاده کنید.
  • هرگز با شکم گرسنه نخوابید.
  • سعی کنید در اتاق خوابتان سکوت حاکم شود.
  • همیشه در جایی بخوابید که همیشه میخوابید.