مهارت مدیریت استرس

امروزه استرس یا فشار روانی جزء همیشگی زندگی افراد شده است. در واقع واژه استرس تکه کلام همه افراد با هر فرهنگ و نژاد و ملیتی که باشند شده است:« کارم خیلی پر استرس است».« زندگی پر تنشی دارم».« برای بچه هایم نگرانم» و هزاران، هزار عبارتی  دیگر از این دست عباراتی هستند که به وفور در کلام و محتوای گفتار افراد دیده می شود. متاسفانه همگام با پیچیده تر شدن شرایط زندگی و مسایل ناشی از آن سطح استرس های وارده بر افراد نیز روز به روز در حال افزایش است.حال برخی از آنها کوچک و پیش پا افتاده اند و سازگاری چندانی را طلب نمی کنند و برخی دیگر فرد را به شدت تحت تاثیر قرار داده و تلاش و کوشش بسیاری می طلبد تا او قدرت سازگاری مجدد را بازیابد.

تعریف استرس

کمتر کسی است که در این زندگی سراسر حادثه و خطر، استرس را تجربه نکرده باشد. « استرس حالتی هیجانی است که فشار روانی به شما وارد می کند، این هیجان اگر درست کنترل نشود به شما آسیب وارد می کند.

 

انواع استرس

استرس خوب یا استرس فیزیولوژیک، هر نوع تحریکی است که در شما انگیزه ای ایجاد کند و فکری را در شما برانگیزد یا هدف خاصی را به شما نشان بدهد.

مثال: زمانی که شما سردتان می شود، دچار استرس می شوید و این استرس شما را به طرف لباس گرم یا بخاری می کشاند، پس این یک استرس خوب و هدفمند است.

استرس بد، استرسی است که هیچ حرکت سازنده ای را بر نمی انگیزد، عواقب منفی به دنبال دارد، شما را بی قرار می کند، بدون آنکه کمکی به شما بکند.

مثال : استرس امتحان زمانی که درس خوانده ایم.

نکته: عقل سلیم حکم می کند در کمال خوش بینی، روحیه ای دور از استرس داشته باشید تا بتوانید با درایت موضوع را بررسی کنید. یادتان نرود وقتی مضطرب هستید و استرس دارید قوای عقلی شما آن قدر که در حالت آرامش عمل می کند، نمی تواند کمکتان کند. در وضعیت استرس، نیمکره راست شما که مرکز عواطف و هیجان ها است، بیشتر فعال است تا نیمکره چپ که مرکز تعقل است.

چرا استرس برای انسان مضر است؟

همانطور که شواهد نشان می دهد ، استرس زمانی که ما را خطری تهدید میکند برای بقای ما کمک میکند ، ولی زمانی که خطری ما را تهدید نمی کند و ما از درون، این استرس را به صورت مصنوعی به وجود می آوریم بسیار مضر و حتی باعث سرطان در انسان می شود.

 

اشتراک گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.