برقراری ارتباط با دیگران + تکنیکهای ارتباط با دیگران
برقراری ارتباط با دیگران (Communicate with others) تأثیر زیادی بر آینده ما دارد. درآمد، روابط و رشد شغلی ما به نحوه برقراری ارتباط با دیگران بستگی دارد. صرفنظر از اهداف، کار یا خواستههای شما، نمیتوان از این امر جلوگیری کرد: جهان توسط روابط شخصی اداره میشود. درعینحال، چگونه برخی افراد میتوانند در مدتزمان کوتاهی با تقریباً هر کسی ارتباط برقرار کنند و در مقابل افرادی شبکهای خالی از روابط داشته باشند؟ در این مقاله نحوه برقراری ارتباط با دیگران را با جزئیات بیشتری توضیح خواهیم داد.
تکنیکهای برقراری ارتباط با دیگران
صرفنظر از شهرت یا موقعیت، مردم همیشه مردم باقی میمانند و راههای برقراری ارتباط با آنها همیشه یکسان است. مهم نیست که از این نکات برای گپزدن با هم اتاقی خود، یکی از افراد مشهور یا دختران زیبایی که در مهمانی دیدید استفاده کنید. این روشها برای همه افراد کار میکنند.
با دقت گوش کنید
اکثر ما بیشتر از گوشدادن حرف میزنیم. چه چیزی باعث میشود بیشتر نگران آنچه میخواهیم بگوییم باشیم تا آنچه دیگران به ما میگویند؟ وقت بگذارید تا واقعاً به آنچه مردم میخواهند بگویند گوش دهید. کلمات، لحن و زبان بدن آنها. اگر آنها بدانند که شما واقعاً به آنها گوش میدهید، راحتتر خواهند بود و با افکار و احساسات واقعی خود به شما اعتماد خواهند کرد. هرچه بیشتر گوش کنید، بیشتر با شما احساس راحتی میکنند و برقراری ارتباط با دیگران سریعتر صورت میگیرد.
تکنیک طلایی برقراری ارتباط با دیگران: ارتباط موثر به سبک NLP
اکثر رئیس جمهور ها و سران دولت از روش های موثر ارتباط در NLP استفاده می کنند.
آیا تا به حال تردید کرده اید حتی زمانی که می خواستید از دوست مهربان خود بپرسید و به خودتان بگویید: اگر او این کار را نکنه چی؟ يا اگه فکر بکنه که میخوام ازش سواستفاده بکنم چی؟
روشهای NLP در برقراری ارتباط با دیگران باهدف جلباعتماد ناخودآگاه مخاطب و سپس توانایی هدایت آن در مسیر تحقق خواستههای آن است.
توصیههای ناخواسته ندهید
آیا شما هم از آن دسته از دوستانی دارید که بدون اینکه بخواهید شما را نصیحت میکنند؟ تا زمانی که دوستانتان از شما توصیهای نمیخواهد، آنها را نصیحت نکنید. توصیههای ناخواسته باعث میشود که شما بهعنوان کسی که خودش را همهچیزدان میداند به نظر برسید و این باعث ارتباط مناسب با دیگران نمیشود. گاهی اوقات افراد فقط میخواهند به مشکلاتشان گوش دهید و با آنها ابراز همدردی کنید بدون اینکه بخواهند مشکلاتشان را حل کنید. در همچین موقعیتهایی بهتر است همچین سؤالاتی رو بپرسید: آیا کمکی از دست من برمیآید؟ یا چگونه میتوانم کمکتان کنم؟ پاسخ این سؤالات به شما کمک میکند که متوجه بشوید آیا نصیحتکردن نیاز است یا خیر و بهتر با دیگران ارتباط برقرار کنید.
لحن و زبان بدن خود را بررسی کنید
زبان بدن نسبت به کلماتی که از دهن درمیآیند حرفهای بیشتری به مخاطب میگویند بنابراین، هنگام صحبتکردن به لحن و زبان بدن خود توجه کنید. آیا لحن شما خشن است؟ آیا حالت صورت شما انزجارتان را نسبت بهطرف مقابل میپوشاند؟ آیا با لبخندتان بهطرف مقابل احساس آرامش و اطمینان میدهید؟ زبان بدن شما بیشتر درباره احساسات و افکار واقعیتان میگوید تا کلماتی که میگویید. پس دفعه بعد که با کسی صحبت میکنید این را در ذهن داشته باشید. زبان بدن خود را بررسی کنید تا مطمئن شوید که با کلمات شما سازگار است.
خود واقعیتان باشید
بهترین راه برای برقراری ارتباط با دیگران صادقبودن است. اگر ناامید هستید، بگویید “من ناامید هستم”. توانایی استفاده از احساسات به شما در برقراری ارتباط با دیگران کمک میکند. اگر نمیخواهید در مورد موضوعی صحبت کنید، بگویید “من نمیخواهم در مورد آن صحبت کنم” تا فرد مقابل احساس شما رو درباره آن موضوع در حدی بفمهد. توانایی بیان افکار و احساسات میتواند گام بزرگی در برقراری ارتباط خوب با دیگران باشد. بچههای کوچک این کار را خیلی عالی انجام میدهند؛ زیرا تمام تفاوتهای ظریف اجتماعی را یاد نگرفتهاند که چگونه احساسات خود را پنهان کنند و در ارتباط خود فریبنده باشند. همه ما میتوانیم با استفاده از سفر به کودکی و مرور خاطرات متوجه بشویم که چگونه باید صادقانهتر رفتار کنیم.
موانع برقراری ارتباط با دیگران
برقراری ارتباط با دیگران به نظر میرسد که باید غریزی باشد. اما اغلب اوقات، وقتی سعی میکنیم با دیگران ارتباط برقرار کنیم، کار اشتباهی انجام میدهیم. ما یک چیزی میگوییم، طرف مقابل چیز دیگری میشنود و سوءتفاهم و درگیری به وجود میآید. این میتواند مشکلاتی را در خانه، مدرسه و روابط کاری شما ایجاد کند.
استرس و احساسات خارج از کنترل
وقتی استرس دارید یا از نظر عاطفی تحتفشار هستید، بهاحتمال زیاد منظور دیگران را نادرست متوجه میشوید، سیگنالهای غیرکلامی گیجکننده ارسال میکنید و الگوهای رفتاری نامتعارف نشان میدهید. برای جلوگیری از درگیری و سوءتفاهم، میتوانید یاد بگیرید که چگونه بهسرعت، قبل از مکالمه، آرام شوید.
عدم تمرکز
وقتی چند کار را همزمان انجام میدهید نمیتوانید به طور خوبی ارتباط برقرار کنید. اگر در هنگان ارتباط تلفن خود را چک میکنید، برنامهریزی میکنید که چه چیزی در حرف بعدی بگویید یا رؤیاپردازی میکنید، تقریباً مطمئن باشید که نشانههای غیرکلامی را در مکالمه از دست خواهید داد. برای برقراری ارتباط با دیگران، باید از حواسپرتی اجتناب کنید و تمرکز خود را حفظ کنید.
زبان بدن ناسازگار
ارتباطات غیرکلامی باید آنچه را که گفته میشود تقویت کند، نه با آن مخالفت کند. اگر یک چیز بگویید، اما زبان بدن شما چیز دیگری بگوید، شنونده شما احتمالاً احساس میکند که شما با او صادق نیستید. بهعنوانمثال، شما نمیتوانید “بله” بگویید درحالیکه سرخود را بهعنوان “نه” تکان میدهید.
زبان بدن منفی
اگر با آنچه گفته میشود مخالفید یا آن را دوست ندارید، ممکن است از زبان بدن منفی برای رد پیام شخص دیگر استفاده کنید، مانند تکاندادن بیش از حد بازوها، اجتناب از تماس چشمی یا ضربهزدن به پاهای خود. لازم نیست با آنچه گفته میشود موافق باشید یا حتی آن را دوست داشته باشید، اما برای برقراری ارتباط با دگیران بهصورت مناسب و قرارندادن طرف مقابل در حالت دفاعی، مهم است که از ارسال سیگنالهای منفی خودداری کنید.
سخن پایانی
برقراری ارتباط با دیگران چیزی فراتر از تبادل اطلاعات است. این در مورد درک احساسات و اهداف پشت اطلاعات است. علاوه بر اینکه بتوانید پیامی را بهوضوح منتقل کنید، باید بهگونهای گوش دهید که تمام نکاتی در میان مکالمه گفته میشود را متوجه شوید و باعث شود طرف مقابل احساس کند شنیده شده و درک میشود.
دیدگاهتان را بنویسید